Social Proof: Lad dit netværk åbne døren på klem

Som konsulent er du en betroet rådgiver, men hvordan bliver du det hos helt fremmede? Det hjælper gevaldigt på tilliden, hvis de har hørt noget godt om dig fra nogen de stoler på. Det har jeg tidligere blogget om her: ”Hvordan sælger du dig selv, som betroet rådgiver til en, som ikke kender dig”Det handler om at finde nogle mennesker i dit netværk, som gerne vil være dine ambassadører, og sørge for, at de også får noget igen. Dét er den korte udgave.

Men hvad gør du, når først du har fundet dine ambassadører?

Her er et par råd, som kan hjælpe dig godt på vej:

Råd 1: Lyt til dine ambassadører

Alt for mange B2B-virksomheder skubber salgsbudskaber ud i hovedet på deres kunder, uanset om de ønsker at modtage disse eller ej. Arbejder du med ambassadør-marketing, er det hele vendt på hovedet: Du har flyttet fokus, så det handler om dem, ikke dig.

Derfor er det også vigtigt, at du lytter til dine ambassadører. Brug ambassadørerne til at åbne døre hos nogen, der stoler på dem, fordi de kender dem eller deres brand. Men lyt også til ambassadørernes indsigter i, hvordan du bedst kommunikerer til netop den person eller målgruppe, de har en relation til. Hvis du ikke lytter, så går du glip af vigtig viden. Og du risikerer, at dine ambassadører ikke gider åbne døren på klem en anden gang.

Råd 2: Værdsæt deres indsats

Dine ambassadører er lige så travle mennesker, som du er. Hvis du skal have held med at få dem til at bruge en del af deres dag på at advokere for dig, så skal du sikre dig, at de opfatter indsatsen som værdifuld.

Forleden anbefalede jeg en teknologisk platform til en af vores kunder. Vel at mærke noget, som egentlig lå udenfor vores samarbejde. Men da jeg kendte platformen for noget godt, ville jeg jo gerne hjælpe. Et par dage efter fik jeg en personlig besked med stor tak fra direktøren for den pågældende platform. Han havde sørget for at spørge min kunde, hvem der havde anbefalet brug af netop deres platform, så han kunne takke mig personligt. Har det gjort, at jeg har endnu større lyst til at anbefale platformen en anden gang? Ja, bestemt.

Andre muligheder for at vise, at du værdsætter deres indsats, er: Et håndskrevet takkekort (hvem får det efterhånden?), en invitation til et VIP-arrangement eller en mulighed for at blive endnu dygtigere til deres arbejde ved at give dem noget god uddannelse eller viden.

Råd 3: Udnyt styrken ved social proof

Kan du huske, hvordan du i sin tid havnede på Facebook eller LinkedIn? Fandt du det helt selv, eller havde du læst om det et sted. Måske blev du endda inviteret direkte ind i netværket af én, du kendte?

Jeg blev selv i sin tid inviteret til at melde mig under LinkedIns faner af én, jeg stolede på. Hvis han var med, så kunne det også være interessant for mig at være med. Det kaldes social proof.
Og det er måden online communities oftest vokser på. Det er også sådan influencer marketing fungerer; når folk, man stoler på, anbefaler noget, så er købsbeslutningen et skridt nærmere. Og det er med til at skabe troværdighed, når vi får vores kunder positivt omtalt i medierne.

For at skabe social proof er nogle af dine muligheder at:

  • Dele testimonials (kundecases, udtalelser, anbefalinger) fra dine ambassadører med dem, du gerne vil i kontakt med. Men husk at få tilladelse først.
  • Opfordre dine ambassadører til selv at skabe indhold, der kan deles videre.
  • Vise dine nuværende kunder og samarbejdspartnere frem på en positiv måde.

Med disse tre råd er du godt på vej væk fra det helt kolde salg og på vej ind i varmere farvande. Jeg mener fast og holdent, at netværk er til for at blive brugt. Man skal bare huske, at hjælpen skal gå begge veje.